Pomóż powodzianom on-line, czyli Cause Related Marketing w Internecie Cause Related Marketing, czyli wyrachowana, biznesowa filantropia, staje się coraz powszechniej stosowanym środkiem wspierającym markę udzielających się charytatywnie firm. Chociaż wylicytowane […]
Zagadnienie do kogo kierujemy działania lojalnościowe jest poruszane wiele razy. Spotykam się z nim w newsletterach, ofertach agencji, a nawet na kongresach i szkoleniach. Generalnie zrozumienie, a raczej jego brak, […]
Strategia I – pod wspólnym parasolem Wyróżniamy trzy główne strategie budowania architektury marki. Pierwsza polega na tym, że pod parasolem jednej marki oferuje się różne linie produktowe lub różne usługi. […]
Co to jest osobowość marki? Osobowość marki, definiowana jako „zestaw ludzkich charakterystyk powiązanych z marką”, odnosi się do niematerialnego wymiaru marki. O osobowości marki można powiedzieć wtedy, gdy opisuje się […]
Co to jest? To mechanizm dołączania do grona członków programu nowych członków z polecenia obecnych lub awansowanie w ramach struktury programu. Trzeba pamiętać, że mechanizm MGM to nie mechanizm sprzedażowy, a […]
Jeżeli nie możesz być pierwszym w danej kategorii,to ustanów nową kategorię, w której będziesz pierwszy. Prawo kategorii jest naturalnym rozwinięciem prawa pierwszeństwa. Jeśli wkraczamy na rynek, na którym inna marka […]
Panie Pawle mam nadzieję, że zgodzi się Pan ze mną, że jest to cecha charaktery-styczna dla człowieka i bardzo silna emocjonalnie. Trudno bowiem znaleźć racjo-nalne, dla kolekcjonowania przedmiotów, uzasadnienie. W […]
Istnieje nieodparte dążenie do coraz szerszego stosowania marki. Wagę praw marketingu autorzy podkreślają dopiero przy tym, XII prawie. W pełni się z nimi zgadzam, że: „Gdyby naruszenie któregokolwiek z przedstawionych […]
Internet stał się bardzo popularnym medium komunikacyjnym. Stał się medium powszechnym. Dostęp do niego ma znakomita większość grup docelowych marek. Dochodzi wręcz do dyskryminacji pewnej. Osoby nie korzystające z internetu […]
Karty rabatowe, mailingi – tak małe i średnie firmy zdobywają lojalnych klientów. Popełniają jednak przy tym błędy. Jak ich uniknąć i przekonać sceptyków. Po co budować lojalność? Bo utrzymanie przy […]
Na początku warto doprecyzować pojęcia. Programami „partnerskimi” są nazywane wszelkie działania „programowe”, czyli zaplanowane w relacji B2C i B2B. Oznacza to wymienne stosowanie tego pojęcia w stosunku do programów motywacyjnych, […]
Pozycjonowanie jako działanie bez konsekwencji Innym rodzajem błędnego podejścia do pozycjonowania jest traktowanie go jak działania bez konsekwencji, czyli takiego, które wykonuje się dla niego samego, a nie po to, […]
Koncepcja pozycjonowania jest jedną z najbardziej przełomowych w marketingu.Pozycjonowanie rozumiane jako wyróżnianie swojej oferty spośród innych ofert dostępnych na rynku jest skutecznym narzędziem kształtowania przewagi konkurencyjnej. Pomimo względnej prostoty samej […]
Czym jest tajemniczy „TLM”? Jest strategią działania firmy nastawioną na pozyskiwanie lojalnych konsumentów, czyli takich, którzy są perspektywiczni i przyniosą firmie duże zyski w swoim cyklu życia. Przede wszystkim jednak […]
Jak pośrednicy nieruchomości mogą „bronić się” – czy też, czy powinni się bronić przed oligopolem czy duopolem serwisów ogłoszeniowych, który niewątpliwie tworzy się na rynku? Jak budować własną przewagę konkurencyjną? […]
Święta idą… coraz bliżej, zatem tematy przemyśleń również zbliżają się do świątecznych. Czyli bardziej „ludzkich”. Ponieważ jednak jestem skażony skutecznie marketingiem, nie umiem się od niego oderwać. Proponuję więc połączyć […]
Wszystko zaczęło się w czasie ostatniego mojego wystąpienia na kongresie w Poznaniu. Padło stwierdzenie, że programy lojalnościowe to rabaty dla stałych klientów (w tym wypadku restauracji). Moje, przyznaję, dość ortodoksyjne […]
To jedna z moich ulubionych technik promocyjnych. Postrzegana jako kosztowna, zupełnie niesłusznie, co postaram się udowodnić nieco dalej. Postrzeganie takie zawdzięcza skojarzeniom z CSR (corporate social responsibility) „uprawianym” głównie przez […]
Potencjalny klient uznaje za zaletę otwarte przyznanie się do winy. To prawo bywa często źle interpretowane. Często spotykam się z rozumieniem czysto PR-owym, że firma przyznając się do błędu zdobywa […]
To reguła, która działa od tysięcy lat… Ewa w Raju zjadła jabłko z zakazanego drzewa, dlaczego? Miała przecież wszystko, a jednak zakazany owoc lepiej smakuje. Przenosząc tę regułę w świat […]
Niespodzianka jest zawsze mile widziana, przynajmniej ta przyjemna. Niespodzianka nie musi być kosztowna aby sprawić przyjemność obdarowywanej osobie. Musi być tylko niespodziewana. Poruszam w ten sposób problematykę nagradzania we wszelkiego […]
Mam nadzieję, że z tego co już napisałem wynika wyraźnie, że „program lojalnościowy” uruchamiany dla marki, której celem strategicznym jest wyłącznie sprzedaż i ze sprzedaży rozliczani są wszyscy w firmie, […]
Zgodzi się Pan ze mną, że tę książkę czyta się inaczej niż inne? Kiedyś usłyszałem, że jest to jak dialog, a nie tradycyjne czytanie. Myślę, że ta prosta personalizacja ułatwia […]
Aby dobrze zrozumieć zmianę jaka zaszła na rynkach, trzeba najpierw zastanowić się nad pierwotnym marketingiem. Pierwotnym w rozumieniu robionym świadomie i pod taką nazwą, nie pierwotnym w sensie jego rozwoju. […]
4 czerwca zmarł wielki człowiek. Jack Trout. To był najtragiczniejszy dzień dla całego marketingu światowego, a szczególnie dla mnie. Mogę śmiało powiedzieć, że był on dla mnie ojcem marketingowym. Na […]
Temat chyba najważniejszy dla wszelkiego biznesu. Powód wielu „wojen” w firmach. Pytanie, które zadają sobie wszyscy, zarówno rozpoczynający działania biznesowe jak i pracujący w doskonale prosperujących firmach. Czym jest, a […]
Generalnie nie jestem zwolennikiem wszechobecnej manipulacji ceną. To najprostsza technika sprzedażowa, nie dająca efektów w długim okresie. Zawsze jest tak, że coś, co daje efekty w krótkim okresie, daje efekty […]
Programy punktowe, niesłusznie nazywane lojalnościowymi funkcjonują już we wszystkich branżach. Na czym polega ich popularność? Logiczna analiza nie daje odpowiedzi na ten temat. – jakie programy międzynarodowe funkcjonują w Polsce? […]
Lojalność z punktu widzenia aksjologicznego zajmuje doniosłe miejsce w etyce. A w filozofii…? Już życiorysy starożytnych filozofów obrazują nam ich pojęcie lojalności, ich stosunek do lojalności, cel któremu należy być […]
Dokąd zmierza marketing? Jak będzie wyglądało myślenie marketingowe za kilka lub kilkanaście lat? Czy w dalszym ciągu konsumenci będą atakowani, w sensie dosłownym, komunikatami z wszystkich mediów w każdym miejscu […]
Człowiek z natury jest leniwy. Od czasu kiedy człowiek stał się konsumentem nic się nie zmieniło. Konsument też jest z natury leniwy. Może to być zaskoczeniem dla niektórych marketerów ale […]
Do niedawna dużą wagę do pracy nad konceptami przywiązywały jedynie największe korporacje. Ale użyteczna wiedza i sprawność tego narzędzia szybko przeniknęły do środowiska marketerów? Koncept strategiczny to po prostu opowieść, […]
Marketing uprawiany w Polsce jest, w znakomitej większości wypadków, taki sam. Marketing rozumiany oczywiście jako budowanie wartości i cech marki, a nie sprzedaż. Ułatwia to życie wszystkim marketerom gdyż można […]
Nie ulega wątpliwości, że są wśród otaczających nas marek takie, które możemy nazwać kultowymi. Nazywamy je tak intuicyjnie. Oznacza to, że użytkownicy tych marek mają do nich stosunek inny niż […]
Jedno z najczęściej używanych przez biznesmenów słów brzmi „lojalność”. Wszyscy wiemy co ono oznacza, tak samo jak wiemy, co oznacza „wartość”, choć często okazuje się, że niekoniecznie mamy to samo […]
Coolhunting jest kontrowersyjnym narzędziem wykorzystywanym od jakiegoś czasu (i z różnymi skutkami) w analizach marketingowych. W wymiarze podstawowym należy przez to pojęcie rozumieć tropienie rodzących się trendów, przede wszystkim w […]
Wybierając produkt, odczuwamy coś w rodzaju swędzenia mózgu. Kupując go, mamy wrażenie, jak byśmy się podrapali. Read Montague, 43-letni neurobiolog z Baylor College of Medicine, był zdumiony, przeglądając sondaż konsumentów […]
Jestem wrogiem „marketingu intuicyjnego”, czyli takiego, który jest uprawiany bez podstawowej wiedzy marketingowej. Spytacie, co mnie zatem skłoniło do tych przemyśleń? Przyczyny są trzy: Obserwacja zachowań pewnych marketerów, którzy robią […]
Jak Pan ocenia funkcjonowanie programów budowania lojalności na stacjach paliw? Czy spełniają swoją rolę? Nie oceniam funkcjonowania takich programów, bo ich po prostu nie ma. To, co oferują praktycznie wszystkie […]
Dziś słów kilka o markach, które osiągnęły rzecz, wydawałoby się, niewyobrażalną. Nie są już markami, są legendami, nie tylko wśród marketerów, ale przede wszystkim wśród swoich klientów. W każdej dyskusji […]
Lojalności nie można kupić. To przecież cecha prawdziwego przyjaciela. Nasi nowi przyjaciele mają na imię Netia, Goodyear albo Heyah. Zamiast banalnie obniżać ceny, kusić kolorową kartą, kazać zbierać punkty, wolą […]
Portret babci i dziadka w polskich reklamach wyraźnie nie nadąża za życiem. Z badań CBOŚ wynika jasno, że Polacy po pięćdziesiątce czują się młodo i wierzą, iż czeka ich jeszcze […]
Teza: Znakomita większość ludzi zajmujących się marketingiem, jest chora na schizofrenię! Dotyczy to w równym stopniu pracowników po stronie tzw. klienta, jak i agencji. Ludzie ci rozpoczynając prace przestają być […]
Budżet na komunikację marketingową rzadko pozwala na zrealizowanie wszystkich zamierzeń. Jak wydać go najefektywniej i przy danych środkach zmaksymalizować rezultat? Jak najskuteczniej dotrzeć do konsumentów, osiągnąć zakładaną wielkość sprzedaży, być […]
Strategia to duże słowo, ale strategia marketingowa brzmi jeszcze groźniej. Efektami tego brzmienia są obawy nawet przed dociekaniem co to jest i po co. Największe koncerny „robią”, albo przynajmniej mówią, […]
Spotykam się ostatnio z coraz częstszym używaniem terminu „strategia”. Często to, co jest opisywane, nie ma ze strategią nic wspólnego. Warto więc poświęcić kilka zdań, abyśmy w dalszym ciągu mieli […]
Dokładnie to nazywa się „Wywiad z Borutą” ale diabeł nawet imię ujawnia dopiero po jakimś czasie. Chodzi o audiobooka Allegro pod takim tytułem. Przesłuchałem kilka razy, bo tak jest z […]
Modne teraz jest opracowywanie dla każdej dziedziny dekalogu. Takie kilka (10) punktów dla kogoś, kto chce w 5 minut zostać „ekspertem”. Jestem tego przeciwnikiem dlatego zamieszczam „7 grzechów strategicznych”, jakie […]
Program lojalnościowy nie polega na zbieraniu punktów i otrzymywaniu rabatów. Budowanie lojalności odnosi się do strefy emocjonalnej. Jeżeli konsument polubi markę to będzie skłonny zapłacić za produkt wyższą cenę – […]
Tak, to nie jest literówka w tytule, bo to, co widzę na rynku marketingiem trudno nazwać. Nie przychodziło mi do głowy lepsze określenie niż „markieting”. Czym się różni od marketingu? […]
Jeśli zgodzimy się, że w najbardziej ogólnym ujęciu strategia to planowane działanie, w przeciwieństwie do działań chaotycznych, to zrozumiałe jest, że ktoś, kto planuje działania musi posiadać pewne cechy charakterystyczne. […]